joi, 28 iulie 2011

INTREBARI FRECVENTE LA UN INTERVIU

Cele mai intalnite 109 intrebari la un Interviu

Aceste 109 intrebari le includ atat pe cele traditionale, cat si pe cele instantanee in cadrul interviului.

1. Cum te-ai descrie?
2. Care sunt telurile tale in viata, inclusiv cele legate de cariera ta?
3. In ce fel (Cum) te-a pregatit practica din liceu (facultate) pentru cariera pe care vrei sa o urmezi?
4. Te rog, descrie jobul ideal pentru tine, dupa ce vei absolvi.
5. Ce te-a influentat sa iti alegi cariera aceasta?
6. In ce moment din viata ti-ai ales aceasta cariera?
7. Care sunt scopurile pe care ti le-ai stabilit in cariera ta?
8. Ce iti va fi necesar pentru a-ti atinge scopurile, si care sunt pasii pe care trebuie sa ii urmezi in aceasta privinta?
9. Ce consideri ca iti trebuie pentru a avea succes in aceasta cariera?
10. Cum determini sau evaluezi succesul? Exemplifica una din realizarile tale de succes.
11. Ai calitatile si caracteristicile personale necesare pentru a avea succes in cariera pe care ti-ai ales-o?
12. Care este realizarea ta de pe urma careia ai avut cel mai mare castig?
13. Daca ai putea, cum ti-ai planifica altfel cariera de pe perioada facultatii?
14. Esti mai motivat lucrand in echipa sau in mod individual?
15. Cum te-ai descrie prin prisma abilitatii tale de a lucra intr-o echipa?
16. Ce te motiveaza pentru a depune eforturi?
17. Data fiind investitia pe care firma noastra o va face pentru a te angaja si pregati, poti sa ne dai un motiv pentru a te angaja?
18. Te poti descrie ca o persoana condusa de scopurile pe care vrea sa le atinga?
19. Descrie ce ai realizat pentru a-ti atinge un scop personal.
20. Care sunt obiectivele pe termen scurt si scopurile pe care ti le-ai stabilit pentru tine insuti?
21. Poti descrie care sunt obiectivele si scopurile tale pe termen lung?
22. Ce crezi ca vei face peste 5 ani?
23. Cum te vezi peste 10 ani?
24. Cum iti evaluezi abilitatea de a face fata conflictelor?
25. Ai avut vreodata dificultati cu vreun instructor sau sef? Cum ai rezolvat acest conflict?
26. Povesteste-mi despre o problema importanta cu care te-ai confruntat recent. Ai rezolvat-o cu succes?
27. Ai putea spune ca poti face fata cu usurinta situatiilor presante?
28. Ce calitate a ta, sau trasatura personala crezi ca are cea mai mare contrbutie in cariera ta?
 
29. Care este slabiciunea care ti-a creat cele mai mari dificultati la scoala sau la servici?
30. Care au fost motivele pentru care ai ales facultatea / universitatea pe care ai urmat-o?
31. Daca ai putea sa schimbi sau sa imbunatatesti ceva in ceea ce priveste facultatea ta, care ar fi aceste lucruri?
32. Cum te ajuta in cariera ta cursurile si facultatea?
33. Care au fost cursurile din facultate care ti-au placut cel mai mult? De ce?
34. Esti tipul de student pentru care studiul individual a avut o influenta positiva?
35. Descrie tipul de profesor care a avut cea mai benefica influenta asupra ta.
36. Consideri ca notele tale apreciaza corect nivelul tau academic?
37. Ce planuri ai pentru continuarea studiilor? Un masterat?
38. Pentru a avea o contributie productiva asupra companiei noastre, de ce pregatire suplimentara consideri ca vei avea nevoie?
39. Descrie caracteristicile unui manager de succes.
40. De ce te-ai decis sa cauti un post in acest domeniu?
41. Spune-mi ce stii despre firma noastra.
42. De ce te-ai decis sa cauti un post in aceasta companie?
43. Ai vreo zona geografica preferata?
44. De ce crezi ca ti-ar placea sa traiesti in comunitatea in care este situata compania noastra?
45. Ar fi o problema pentru tine sa iti schimbi domiciliul?
46. Cat de dispus ai fi sa calatoresti pentru acest job?
47. Ce este mai important pentru tine, jobul in sine sau salariul?
48. Care ar fi nivelul compensatiei dintre cele doua (jobul si salariul) care te-ar multumi?
49. Care este nivelul salarial pe care il cauti?
50. Descrie o situatie in care ai putut sa iti folosesti capacitatea de convingere asupra unei persoane, pentru ca aceasta sa vada lucrurile asa cum vroiai.
51. Descrie o situatie in care a trebuit sa te hotarasti pe moment cum sa iesi dintr-o situatie dificila.
52. Da-mi un exemplu concret in care ti-ai folosit judecata si logica pentru a rezolva o problema.
53. Prin exemple, convinge-ma ca poti sa te adaptezi unei largi varietati de oameni, situatii si medii.
54. Descrie o perioada in care ai avut parte de probleme si stres care ti-au testat capacitatea de a le face fata.
55. Da un exemplu de situatie in care a trebuit sa iei o decizie relativ repede.
56. Descrie o situatie in care a fost nevoie sa iti folosesti calitatile de a comunica in scris pentru a depasi un punct critic important.
57. Povesteste o situatie in care a trebuit sa te conformezi unei reguli / politici cu care nu erai de acord.
58. Da-mi exemplu de obiectiv pe care ti l-ai stabilit in trecut si spune-mi cum ai reusit sa-ti atingi acel obiectiv.
59. Descrie care este cea mai importanta sau creativa prezentare pe care ai facut-o pentru a-ti face cunoscut si inteles punctul de vedere.
60. Spune-mi daca a existat vreo perioada in care a trebuit sa treci peste atributiile tale pentru a-ti rezolva un task.
61. Da-mi un exemplu de situatie in care ai reusit sa comunici cu succes cu o alta persoana chiar si atunci cand aceasta nu te placea (sau invers).
62. Cateodata este usor sa te implici „pana peste cap”. Descrie o situatie cand a trebuit sa ceri ajutor in cadrul unui proiect sau task.
63. Da-mi un exemplu de cum ai aplicat cunostintele tale de la un curs in cadrul unui proiect al unui alt curs.
64. Descrie o situatie in care alte persoane cu care lucrai la un proiect nu au fost de acord cu ideile tale. Ce ai facut?
65. Descrie o situatie in care ai aflat ca rezultatele tale nu erau pe masura profesorului sau sefului tau. Ce s-a intamplat? Ce ai facut?
66. Spune-mi daca ti s-a intamplat sa ai un coleg care nu isi indeplinea partea de munca. Ai spus cuiva? Si daca da, cui? A luat managerul vreo masura pentru a corecta atitudinea acestuia? Ai fost de acord cu actiunea managerului?
67. Descrie o situatie in care a trebuit sa ajungi la un compromis sau sa ii determini pe altii sa ajunga la un compromis.
68. Care sunt pasii pe care ii urmezi pentru a studia o problema inaintea luarii unei decizii?
69. Cateodata identificam o problema minora si o rezolvam inainte ca aceasta sa devina problema majora. Da un exemplu de situatie in care ai facut acest lucru.
70. In rolul de lider al unui grup, a trebuit vreodata sa corectezi sau sa atentionezi un angajat sau membru al grupului? De ce natura a fost atentionarea? Care au fost pasii pe care i-ai urmat? Cum te-a facut asta sa te simti? Cum te-ai pregatit?
 
71. Aminteste-ti daca ai avut parte de o experienta profesionala in care seful tau nu era disponibil pentru moment si s-a ivit o problema. Cum ai facut fata situatiei? Cum te-ai simtit?
72. Aminteste-ti de un proiect important si complex. Care au fost pasii pe care i-ai urmat pentru a te pregati si pentru a termina proiectul? Ai fost multumit de rezultat? Care ar fi fost pasul pe care l-ai schimba sau l-ai fi schimbat daca ti-ar fi fost data aceasta posibilitate?
73. Care a fost cea mai importanta sarcina pe care ai avut-o? Care a fost rolul tau?
74. Cum ti s-a parut trecerea de la liceu la facultate? Ai avut probleme de adaptare?
75. Da-mi exemplu de situatie in care a trebuit sa te adaptezi rapid unor schimbari inevitabile. Cum te-au afectat?
76. Compara si diferentiaza perioadele in care munca ta a fost peste asteptari cu perioadele in care munca ta a fost sub asteptari.
77. Descrie situatii in care nu ai fost foarte multumit de realizarile tale. Ce ai facut in aceasta privinta?
78. Care a fost nivelul tau de succes in educatia ta? Ce ai facut pentru a atinge acest nivel?
79. Cum a fost diferita evaluarea performantelor tale facuta de catre tine fata de cea facuta de profesorii tai? Cum ai facut fata situatiei?
80. Da exemple de experiente profesionale satisfacatoare si nesatisfacatoare.
81. Pentru ce fel de sef lucrezi cel mai bine? Exemplifica.
82. Descrie niste proiecte sau idei (nu neaparat ale tale) care au fost implementate sau duse la capat cu succes, in primul rand datorita eforturilor tale.
83. Descrie o situatie care a necesitat indeplinirea simultana a mai multor taskuri. Cum te-ai organizat? Care a fost rezultatul?
84. Ce cai ai gasit pentru a face activitatea scolara sau jobul mai usoare sau pentru a deveni mai eficient?
85.Cum determini prioritatile in programarea timpului tau? Exemplifica.
86. Povesteste o situatie in care calitatiea de bun ascultator te-a ajutat – poate o situatie in care ceilalti nu prinsesera ideea cheie a problemei.
87. Ce experienta ai in tinerea unor prezentari? Care au fost cele mai reusite experiente ale tale in tinerea unor discursuri?
88. Spune-mi care a fost cea mai dificila experienta legata de relatia cu clientii, careia a trebuit sa-i faci fata – poate un client iritat sau nervos. Ce ai facut si care a fost rezultatul?
89. Da un exemplu de situatie in care a trebuit sa lucrezi cu o persoana dificila. In ce sens era dificila acea persoana? Cum te-ai descurcat?
90. Da exemplu de situatie in care te-ai confruntat cu o persoana care nu te placea. Cum te-ai descurcat?
91. Da un exemplu de situatie in care ai facut ceva care i-a ajutat pe altii sa fie mai entuziasti.
92. Da un exemplu de situatie dificila in care era de dorit sa iti pastrezi o atitudine pozitiva. Ce ai facut?
93. Da un exemplu de situatie in care a trebuit sa iei o decizie importanta. Cum ai luat decizia? Cum are efect aceasta asupra ta astazi?
94. Da un exemplu de situatie in care a trebuit sa convingi o alta persoana sa actioneze intr-un anumit mod. Ai avut succes?
95. Spune-mi daca a existat o situatie cand a trebuit sa lucrezi cu o persoana dificila. Cum ai facut fata situatiei?
96. Spune-mi daca a existat o situatie cand a trebuit sa faci fata mai multor responsbilitati. Cum ti-ai organizat taskurile?
97. Spune-mi daca ti s-a intamplat sa fie nevoie sa iei o decizie, desi nu aveai toate informatiile necesare.
98. Ai vreo sugestie pentru compania noastra?
99. Care a fost contributia ta cea mai importanta in cadrul companiei pentru care ai lucrat cel mai recent?
100. Care este cea mai mare greseala pe care ai facut-o?
101. Descrie o situatie in care a trebuit sa utilizezi materiale de referinta pentru a scrie o lucrare. Care a fost subiectul acesteia? Care au fost materialele pe care le-ai studiat?
102. Da-mi un exemplu de situatie in care un coleg ti-a criticat munca in fata celorlalti. Cum ai raspuns? Cum a afectat acel incident comunicarea ta cu celelalte persoane?
103. Da-mi un exemplu de situatie in care ai pacalit un profesor sau sef asupra unei idei sau probleme. Cum ai procedat? Care a fost rezultatul?
104. Descrie sistemul pe care il folosesti pentru a urmari mai multe proiecte simultan. Cum iti organizezi activitatea astfel incat sa termini proiectele inainte de termen? Cum te concentrezi asupra muncii?
105. Da-mi un exemplu de situatie in care ai gasit o solutie inovativa pentru compania / firma la care lucrai? Ce rol au avut ceilalti angajati?
106. Descrie o anumita problema pe care ai rezolvat-o pentru seful sau profesorul tau? Ce rol au avut ceilalti? Care a fost rezultatul?
107. Descrie o anumita situatie in care ai convins colegi de-ai tai care nu se agreau sa lucreze impreuna. Cum ai reusit acest lucru? Care a fost rezultatul?
108. Da-mi un exemplu de situatie in care n-ai reusit sa fii gata cu un proiect la termen. Ce nu ai reusit sa faci? Care au fost consecintele? Ce ai invatat din asta?
 
109. Descrie o anumita situatie in care ai lasat la o parte indatoririle tale pentru a ajuta un coleg sa inteleaga ce are de facut. Cum l-ai ajutat? Care a fost rezultatul?

duminică, 24 iulie 2011

ARHIM. FILOTHEI ZERVAKOS

Mare urgie va veni, mai ales din cauza desfrâului si a avorturilor

După cum văd, toată lumea aleargă spre cel viclean, ca si păcătosul spre păcat. Neînfrânati sunt oamenii, - si popor si cler; ca si caii cei nărăvasi aleargă spre păcat. Nu se gândesc nici la Dumnezeu, nici la moarte, nici la judecată sau răsplată, la nimic; numai pentru materie, trup si plăceri trupesti se interesează. Pentru Dumnezeu, suflet, virtute - nimic! Foarte putini sunt cei care au interese adevărate si poate datorită acestor prea putini mai tine Dumnezeu lumea.
Satana face ultimul asalt si în acesti ani în care ne găsim, mare necaz si strâmtorare vor veni în lume... în vremea proorocului Ieremia, Dumnezeu a hotărât de mai multe ori să pedepsească pe israeliti, însă Ieremia îl ruga să se milostivească de creatura Sa si de poporul Său cel ales. Odată, însă, i-a zis lui Ieremia că va distruge Ierusalimul. Atunci proorocul a început să-L roage: "Dumnezeul meu, nu distruge orasul si nu pedepsi pe cei ce locuiesc în el...", însă Dumnezeu i-a răspuns: "Nu mă ruga, Ieremia, căci nu te ascult; voi preda orasul în mâinile babilonenilor (care deja se apropiaseră de Ierusalim). Atunci a zis Ieremia către Dumnezeu: Cum este posibil să intre dusmanii în cetate, căci zidurile sunt puternice? "Eu le voi deschide portile ca să intre - a răspuns Domnul. Dacă nu-l voi preda Eu, ei nu pot intra. Mâine dimineată să sezi pe un loc înalt si vei vedea cum îl voi preda...". Si a văzut un înger deschizând poarta dinspre răsărit, apoi si pe cele dinspre apus, miazăzi si miazănoapte, iar cheile le-a ascuns sub o piatră, zicând: "Primeste, piatră, cheile orasului acesta păcătos si să le păzesti până se vor întoarce din robie, apoi a strigat îngerul: "Intră, putere a chaldeilor!" si au intrat dusmanii în cetate; au ucis si au pustiit, luând multi robi, printre care si pe Ieremia. De aceea zice Sfântul Ioan Gură de Aur că, atunci când păcatele oamenilor sunt multe, iar printre păcătosi se găsesc si drepti, câteodată, Dumnezeu ia împreună cu păcătosii si pe drepti...
Asadar, mare mânie va să vină. Multe răutăti se întâmplă în lume, îndeosebi două: desfrâul si avortul. Un rău atât de mare nu s-a întâmplat în nici o vreme, ca mamele să ucidă 6-10 copii si să nu simtă deloc mustrare de constimtă, când, dacă ar fi avut o cât de mică urmă de pocăintă si simtire, ar fi trebuit să-si deschidă mormintele si să intre de vii în ele ca să se chinuie, dar sunt nepăsătoare... Se spovedesc uneori, dar fără să se pocăiască sincer. Aceasta una, iar a doua - goliciunea femeilor. Umblă acum goale, - desi bărbatii nu sunt mai prejos, - însă mai mult femeile, iar aceasta nu este cu putintă s-o rabde Dumnezeu. A răbdat pe păcătosii din vremea lui Noe, pe cei din Sodoma si Gomora, dar parcă nu ajunseseră la acest stadiu, să umble goi pe stradă si să-si arate trupurile lor goale la bărbati, ca să-i atragă spre păcat.
Dumnezeu este îndelung răbdător, iar o oră înaintea lui Dumnezeu sunt ca o mie de ani. Rabdă îndelung, însă si răbdarea Sa are margini. Nu este cu putintă ca Dumnezeu, Care totdeauna pedepseste păcatul, să îngăduie a se face atâtea păcate fără să le pedepsească... Numai să fim pregătiti. S-avem credintă în Dumnezeu; în El să ne punem nădejdea si dragostea si nu ne va părăsi. Fie ca nimic să nu ne despartă de iubirea lui Hristos.
Acum, ne aflăm în pragul marii mânii; se apropie sfârsitul sfârsitului. Sfintii Părinti ai Bisericii noastre au socotit moartea si a doua venire a Mântuitorului necesare pentru mântuirea omului, iar cei care le-au avut totdeauna în minte, au fost izbăviti de chinurile cele vesnice. Din nefericire, oamenii au exemple rele din partea mai marilor societătii si ai Bisericii, care si-au învârtosat inimile mai rău decât evreii.
ARHIM. FILOTHEI ZERVAKOS (1884-1980) 

sâmbătă, 23 iulie 2011

SFANTUL MUCENIC FOCA


Sfantul Mucenic Foca a trait in Sinope, in timpul imparatului Traian. Auzind dregatorul cetatii Sinope ca Foca se inchina lui Hristos, a trimis ostasii sa-l ucida. Vazandu-i, din gradina, trecand pe ulita, Foca i-a strigat: Pe cine cautati? Ostasii au raspuns: Cautam pe Foca! Mucenicul intelegand ca i s-a apropiat sfarsitul pamantesc, le-a zis: Veniti la mine si eu va voi spune unde il gasiti, il cunosc foarte bine. I-a primit in casa lui si i-a ospatat din belsug. La masa, dialogul a continuat: Si pentru ce pricina cautati pe omul acela? Ne-a trimis mai marele sa-l ucidem pentru ca este crestin! Rogu-va, stapanii mei, ramaneti pana maine in casa mea, veselindu-va, mancand si band, iar dimineata eu il voi da voua, ca nimeni nu-l cunoaste ca mine, singur il voi aduce si-l voi da in mainile voastre.
In acea noapte, mucenicul Foca n-a dormit deloc, s-a dus in gradina, a mangaiat pentru ultima data florile si-a sapat apoi mormantul, a impartit haine si mancare saracilor, s-a rugat, iar dimineata cand ostasii l-au intrebat unde este Foca, le-a raspuns: Eu sunt! Cutremurati, acestia, desi nu le venea sa creada, au implinit porunca dregatorului pagan.
Sfantul Foca este cinstit in fiecare an, pe 22 septembrie.
Pe 23 iulie facem pomenirea mutarii moastelor Sfantului Foca din Sinope, unde a fost episcop, la Constantinopol, in anul 403.
Tot in aceasta zi, facem pomenirea:
- Sfintilor Mucenici Trofim si Teofil;
- Sfintilor Mucenici Apolinarie si Vitalie, episcopii Ravenei;
- Sfantului Mucenic Apolonie, episcopul Romei;
- Sfintilor mucenici care au murit in Bulgaria, in timpul imparatului Nichifor;
- Sfintei Cuvioase Ana din Lefcadia.
Maine, facem pomenirea Sfintei Mucenite Hristina.
Sursa: CrestinOrtodox.ro

joi, 21 iulie 2011

15 APTITUDINI-CHEIE PENTRU ORICE JOB


Angajatorii cauta, pentru ofertele de joburi, candidati care se deosebesc prin aptitudini, competente si atribute care ajuta la mentinerea productivitatii si a profitului la nivel inalt. Care sunt insa aptitudinile cele mai cautate de angajatori? Ce talente trebuie sa ai ca sa fii selectat pentru orice job? Iata o lista cu abilitati utile pentru orice job – afla cum le poti dezvolta si promova in CV.    
1. Atentie: Daca gandesti si planifici inainte de a actiona, iti vei spori considerabil sansele de a fi ales de un recrutor. O astfel de aptitudine permite un bun management al riscurilor, iar angajatorii urmaresc acest aspect la un job.
2. Cooperare: Dorinta de a te implica in diverse proiecte si capacitatea de a socializa in interes de munca sunt avantaje in obtinerea unui job. Daca nu te-ai gandit sa mentionezi o astfel de aptitudine in CV-ul tau, fa-o acum!Daca nu ai deja un CV online, creeaza-ti cont si redacteaza-ti CV-ul.
3. Creativitate: Cat de familiara iti este expresia “a gandi in afara limitelor”? Angajatorii vor persoane inovative care aduc perspective noi in job si in companie. 
4. Disciplina: Aceasta aptitudine include capacitatea de a iti realiza sarcina la job si de a finaliza proiectele fara a fi distrat sau plictisit. Disciplina nu inseamna doar atitudinea fata de superiori la job, ci tine si de ceea ce iti impui singur sa faci. 

5. Atingerea obiectivelor: Companiile te vor cauta daca ai realizari in termen optim si daca muncesti pentru obiectivele propuse. Pentru o mai buna prezentare a CV-ului, alege sa treci exemple de realizari atunci cand redactezi aptitudini. 

6. Atitudine pozitiva: Angajatorii considera ca ai nevoie de asa ceva pentru a obtine performanta la job prin stimularea productivitatii. Incearca sa privesti partile bune si sa te auto-motivezi, iar relatia cu cei din jur se va imbunatati.
7. Buna-vointa: Acesta particularitate tine de relatia cu colegii de job si cu sefii. Niste colegi bine-intentionati cresc sansele de socializare si de a lucra bine in echipa. Poate ca nu treci buna-vointa ca o caracteristica esentiala in curriculum vitae, insa poti sa adopti aceasta atitudine la interviul de angajare.
8. Putere de convingere: Grupurile de la job au nevoie de lideri puternici pentru a le ghida. In acest context, influenta la job include tendinta de a avea un impact social pozitiv prin discursuri. Mai ales daca soliciti un job care necesita aptitudini de management, leadership-ul va fi apreciat de catre recrutor.
9. Optimism: O atitudine pozitiva la job influenteaza pozitiv productivitatea. Acest lucru nu inseamna sa fii mereu zambitor la job, ci sa privesti fiecare problema ca una care poate fi rezolvata.
10. Ordine: “Unde am pus acea hartie?” Sa fii organizat este un plus in fata angajatorilor, pentru ca poate insemna eficienta si concentrare - lucruri esentiale la job.
11. Prudenta la job: Angajatorii vor persoane care sa evite accidentele de munca si sa nu isi asume riscuri inutile. Acest lucru insemna sa respecti regulile impuse de Protectia muncii, cele impuse de mediu si colegi vizavi de protectie.
12. Spirit practic: Aceasta aptitudine nu se refera doar la cunostintele care tin strict de job, ci si cunoasterea colegilor, a mediului de lucru si felul in care abordezi problemele care pot aparea. Capacitatea ta de a folosi informatiile pentru a actiona cu succes trebuie promovata in fata angajatorilor ca sa obtii ceea ce vrei de la job si de la companie.
13. Sociabilitate: Daca iti place sa interactionezi cu colegii de job, inseamna ca poti lucra bine in echipa si acest lucru este apreciat de catre companii.
14. Stabilitate: Alegi sa pastrezi un job pentru o perioada mai mare de timp, lucru care reiese din cronologia locurilor tale de munca. In plus, o persoana stabila face altfel fata situatiilor in conditii de stres de la job.
15. Energie: A fi alert la job si a face fata unui numar mai mare de sarcini presupune a fi, printre altele, o persoana energica, lucru apreciat de angajatori.
 
Alege din aceasta lista de aptitudini pe cele care te caracterizeaza si crezi ca te vor diferentia in fata altor candidati. Foloseste abilitatile regasite in lista atat in CV, cat si in scrisoarea de intentie si esti cu siguranta mai aproape 
de obtinerea jobului.

marți, 19 iulie 2011

PARINTELE ARSENIE PAPACIOC A TRECUT LA CELE VESNICE


Parintele Arhimandrit Arsenie Papacioc, duhovnicul Manastirii Sfanta Maria-Techirghiol, a trecut la cele vesnice astazi, 19 iulie 2011, in sanul obstii monahale careia i-a fost indrumator vreme de 35 de ani.
Considerat unul dintre cei mai mari duhovnici ai Ortodoxiei, parintele Arsenie Papacioc s-a nascut la 15 august 1914, in comuna Perieti, judetul Ialomita. Isi face anii de ucenicie monahala in Manastirile Cozia si Antim si este calugarit pe 26 septembrie 1949, la Manastirea Sihastria, sub ascultarea vestitilor duhovnici Arhimandritul Cleopa Ilie, in calitate de staret, si a ieroschimo­nahului Paisie Olaru. 
Inchis in timpul dictaturii lui Carol al II-lea, in timpul prigoanei comunist-bolsevice, a fost condamnat la 40 de ani de inchisoare.
Din anul 1976 devine duhovnicul Schitului Sfanta Maria-Tomis de la Techirghiol. Intr-un adevarat testament ortodox parintele marturiseste azi: "Dumnezeu vrea pace. Vrea pace mai mult decat oricine, dar nu cu dracul! Ce intalnire are adevarul cu neadevarul? Murim! Pentru adevar, asta facem. Nu se pune problema: aparam adevarul, orice ar fi. Daca e moarte, e sfintenie, daca nu e moarte, e lasitate. Aparati adevarul! Moartea nu inseamna moarte, dragii mei. Ai trecut de la moarte la viata. Dar cel putin lucrurile se vad, pentru ca ai aparat adevarul."
Parintele Arsenie Papacioc amintind de o scena de la Aiud, cand a infrant necredinta unui gardian, a spus: "Sunt gata sa mor pentru tot ce spun! Dumneavoastra incercati sa muriti pentru ce spuneti?".
Dumnezeu sa-l odihneasca cu dreptii.

Parintele Arsenie Papacioc - marturie despre sine

 - As dori sa ne spuneti daca va amintiti anumite crampeie din copilaria sau din tineretea cuviosiei voastre?

Am fost al saptelea copil la parinti, nascut in 1914, la 15 august, comuna Perieti, satul Misleanu, judetul Ialomita. Parintii se numeau Vasile si Stanca. Tata a fost agent sanitar peste sase sate si a contribuit masiv la constructia Bisericii din sat.

Ma cheama Papacioc. Pentru ca tatal bunicului meu a fost preot in Macedonia, in nordul Greciei. Si de aici vine numele. Era aroman si i s-a spus: "Popa cu cioc" -Papacioc. Dar la origine ne chema Albu. Si bunicul meu a venit cu mii de oi din Macedonia si s-a instalat pe Ialomita, unde era campie. Satele erau rare... Si am intrebat eu, am "sondat" eu - ca nu l-am apucat, cam cate oi avea. L-ar fi intrebat un boieras de pe-acolo, din Ialomita: "Domnule - Mircea il chema - Papacioc, primeste si oile mele in cardurile matale!", "Dar cate oi ai?", "Am saptezeci!" ,"Eu numai caini am saptezeci!". Si dupa asta am aflat cate oi avea!

Aveam cinci-sase ani si m-a batut un baiat. Era un obicei prost pe acolo, cand se intalneau copiii din satele vecine sa se ia la bataie. Pe mine m-a prins la marginea padurii si cu o crenguta de salcam cu ghimpi mi-a facut picioarele numai sange, fiindca eram in pantaloni scurti. Tatal meu avea o autoritate peste sase sate, ca era agent sanitar. Si am zis: Nu-i spun lui taticu', ca-l bate si nu-I place lui Dumnezeu. Mai bine sa rabd. Va inchipuiti ce am fost in stare sa gandesc la o varsta, cand un sentiment de razbunare e intr-o stare mai intensa la copii. Nu-i vorba de rezultatul unei educatii, pe care de fapt am avut ocazia sa mi-o completez in inchisori, manastiri!

Eram elev la scoala primara, clasa I, unde am luat premiu si mi-au pus coroana pe cap. Cu ocazia aceasta am memorat o poezie pe care o invatasem de la o sora de-a mea mai mare:

"Floricica frumusica, cine-ti dete viata oare? Si culori stralucitoare? Cel ce-ti dete tie, tot El imi dete si mie, El e Tatal tau si-al meu si Se cheama Dumnezeu!"

Apoi o intrebam pe mama mea, cand dadea oaia din picior inainte de culcare: De ce da din picior? Iar mama-mi zicea: "Se-nchina, mama...!" Vasazica, eu de ce sa nu ma-nchin?!

Problema care se pune este ca in fiecare zi sa putem cuceri Vesnicia. Acesta este idealul. A avea cineva gandul sa ajunga ceva in viata - profesor, etc, e un scop omenesc, nu un ideal. Idealul este sa slujesti la ce e mai inalt posibil. Daca tu nu stii ca slujesti lui Dumnezeu, Care e Vesnic, ai sa te impotmolesti. Trebuie sa fii atent: "stai, ca asta nu tine de Vesnicie, deci nu o fac!"

Pana la varsta de douazeci de ani am facut si sport. La data aceea am fost primul la intreceri interscolare la viteza si  al  doilea  la sarituri,  care s-au  desfasurat in Bucuresti. Invatam si faceam miscare, foarte mult mi-a ajutat! Intr-un meci de fotbal am sarit peste un jucator, nu mai puteam sa-l ocolesc, eram in viteza mare, si cum eram blond, gazetele m-au numit: Pantera blonda. Intr-o zi, la antrenament, am tras puternic cu mingea si am lovit din greseala, in cap, o fata care nu avea ce cauta pe teren. Am simtit nevoia sa ma duc sa-mi cer scuze. Am apreciat varsta ei cam la 14-15 ani. Zice:"Domnule Pantera blonda!" Zic: "Nu ma cheama asa.   Ma cheama Anghel Papacioc!" Dar ea: "Asa-i ca acum ma numesc si eu sportiva?" Eu mi-am dat seama de naivitatea ei cand a zis asa. "Nu! Deocamdata esti numai lovita !" I-am zis: "Du-te, fetito si roaga-te la Maica Domnului!" Si am insistat sa se roage la Maica Domnului, lucru pe care-l faceam si eu la vestiar. N-am mai vazut-o de atunci. Dupa saptezeci de ani m-am trezit cu o doamna    batrana    cu    doua    stranepoate    de   mana    la Techirghiol: "Parinte, eu sunt fata pe care ati  lovit-o cu mingea in cap! Parinte, m-am rugat la Maica Domnului si m-a ajutat, asa cum m-ati povatuit, si am reusit in toate!" .

- Am aflat ca ati avut un frate care a murit impuscat...
  
Acel om, care l-a impuscat pe fratele meu, mi-a cazut, cum se spune, "in mana...", aveam o functie mare. Si puteam, pur si simplu, sa-l omor si eu... . Iar celui care-l impuscase pe fratele meu i-am trimis vorba: "Eu iti pun paza la poarta! Cu nici un chip n-ai sa patesti nimic!"... Care mi-a fost puterea...? Am zis asa: daca eu ma razbun, Cerul nu mai e dator la mine, dar nici fratele meu nu mai e dator la mine... Si a murit el, dupa ani de zile, de chinuri de constiinta...

Daca nu te razbuni, ramane Dumnezeu dator la tine. La El este toata razbunarea. Razbunarea nu te rezolva, din contra, dupa ce te-ai razbunat, ramai mai departe dator la Dumnezeu foarte mult, dar asa ramane Dumnezeu dator la tine, ca sa ma exprim in forma asta noua de a prezenta lucrurile. Chiar daca n-ar fi datoria de a implini porunca iubirii, ca trebuie sa iubim si pe vrajmasi si pe raufacatori, totusi, ca strategie, lucrarea diavolului e foarte primejdioasa, de a te acuza foarte puternic fara sa-ti dea ragaz de explicatii: "ai dat om la moarte!" Si nu puteai sa-i spui ca n-ai dat om la moarte, deoarece cu dracul nu poti sa ai explicatii, pentru ca el ia faptul asa cum e. Si atunci trebuie sa tii cont tot de porunca iubirii, ca sa poti sa-l tai pe acest drac! Dar ai voie sa te aperi de raufacatori, ca spune Mantuitorul: "Daca ai sti cand vine furul, nu l-ai lasa sa-ti sparga casa!" si sigur ca te vei lupta cu el, nu o sa stai numai cu mainile intinse sa nu-i dai loc, ca el da peste tine. Sigur ca trebuie sa te aperi si din toata treaba asta el poate sa iasa ranit. Deci este voie sa te aperi cu orice chip!

- Din perioada detentiei va amintiti vreun episod care ar parea mai paradoxal?

Ne-au luat cu trenul de la Brasov dupa terminarea anchetei si ne-au dus la Vaslui, la munca fortata. Dupa ce am coborat in gara, cativa ne-am dus dupa apa, eu m-am razletit mai mult. Intre timp, a venit un camion si i-a imbarcat pe detinuti, ducandu-i in partea cealalta a orasului, unde era lagarul de munca. Eu m-am trezit singur in gara cu lanturile pe picioare. Am tras o spaima cumplita fiindca mi-era teama sa nu fiu acuzat de tentative de dezertare. Niciodata nu m-am speriat de libertate ca atunci. Am iesit repede din gara si am luat-o direct pe centrul soselei care traversa orasul, in vazul tuturora, purtandu-mi lanturile cat mai la vedere, ca sa nu fiu intalnit ascuns printre oameni si sa fiu acuzat ca am vrut sa scap. Lumea se mira si-si facea cruce, dar eu imi vedeam de drum. De atunci imi aduc aminte de Vaslui ca de cel mai lung oras din tara, cu o singura strada interminabila la capatul careia am ajuns dupa un mars fortat si drept, iar colegii, cand m-au vazut, saltau de bucurie ca m-au recuperat, m-au tinut pe brate ca sa-mi taie fierarul niturile de la lanturi, pentru a iesi la munca!

- In ce fel ati facut primii pasii in viata monahala?

Cand a fost sa plec la manastire, acum vreo cincizeci de ani, au vrut sa ma opreasca foarte multi insi, chiar unul din cei  cu nume mare, ministru al Cultelor pe atunci, spunandu-mi ca in manastire sunt caderi si decaderi de tot felul. Dar eu i-am raspuns ca ma duc la manastire pentru Hristos. Nu ma intereseaza ce este acolo, ci invatatura lui Hristos: "Cel ce iubeste pe tata ori pe mama mai mult decat pe Mine, nu este vrednic de Mine; cel ce iubeste pe fiu ori pe fiica mai mult decat pe Mine, nu este vrednic de Mine. Si cel ce nu-si ia crucea si nu-Mi urmeaza Mie, nu este vrednic de Mine!".  Si m-am intalnit cu ei dupa zeci de ani. Si m-au intrebat: "Ce ai vazut acolo?", "Ce ati spus voi am gasit, dar nu credeam sa gasesc si sfinti! Am gasit si sfinti!"

Am avut un inceput calugaresc foarte prigonit. Am avut intentia sa merg la Manastirea Frasinei, care avea un metoc in Ramnicu Valcea. Acolo l-am intalnit pe Staretul manastirii. Nu vazusem manastire in viata mea si am auzit si eu de Frasinei. N-a fost Dumnezeu absent, dar trebuia sa fii dibaci sa intelegi prezenta Lui. Eram in tren la clasa a IV-a, in vagoane unde se transportau si animale. In vagon, un grup de tineri canta cantece religioase. Eram atat de fericit si ziceam in  sinea mea:  "Uite,  ingerii cum  imi canta!" Acolo in tren am intalnit un colportor care cunostea toate manastirile. Era ingerul pazitor pentru mine, care eram un strain. El m-a condus la metocul manastirii Frasinei. Batranul Simeon, staretul Manastirii Frasinei,  mi-a zis: "Nu te primesc, frate. Te vad ca esti nitel mai invatat si nu te pot pune la boi. Si atunci ce-o sa zica fratii: pe acesta il tii la cancelarie, iar pe noi ne pui la greu!" Staretul a gresit in aprecierea lui, insa nici eu nu puteam sa-i dovedesc nebunia mea pentru Hristos. Pentru ca atunci sa pleci la manastire, daca ai biruit in lume, sa te ia in primire ca pe o sluga, ca pe un rob - asta inseamna ca tu ai ajuns la un grad de mare daruire, de nebunie - sa stii sa existi fara "eul" din tine. Altfel nu rezisti. De acolo de la metoc am plecat la Manastirea Cozia, era iarna, vecernia se tinea in trapeza. M-am dus mai intai in Biserica sa ma inchin, intentionand sa pasesc spre icoana Mantuitorului, dar m-am oprit in fata icoanei Maicii Domnului si am zis:"Ma va duce Maica Domnului si la Mantuitorul!" M-au pus sa citesc catisma de la Vecernie. Si am inceput sa citesc, am citit. Intre timp m-a interpelat un Parinte, Ghervasie: "Asculta, Frate Anghele! De unde stii sa citesti?", pentru ca el nu stia carte. "Eu asa m-am nascut, Parinte. Nu stiu de cand!" M-am umplut de un mare folos. Si am stat de vorba cu un domn, mult mai tarziu, care dorea sa faca niste manastiri dupa placul lui, nu dupa Traditia Ortodoxa, pe care au inteles-o foarte putini si i-am spus intamplarea cu Ghervasie: "Domnule, uite cine a tinut monahismul, un nestiutor de carte, care era un mare traitor in inima lui si traia monahismul intreg prin el!" Si acum il pomenesc pe Ghervasie, ca un mare exemplu care mi s-a dat, deci ca pe un mare invatat. Pe mine ma interesa sa intru intr-o permanenta legatura cu Dumnezeu.

Dupa ce am intrat in monahism, m-am simtit foarte mic si neinsemnat, dar incurajat puternic de importanta tainei acestei daruiri. Imensa valoare a focului nasterii din nou, intr-o silueta smerita a fiintei tale, lucru care in lume nu se poate trai si cunoaste, pentru ca nu exista Crucea de Aur a Taierii Voii. Aici ies la iveala multele neputinte din om si asa simti nevoia sa te umilesti, fermentul cel mai important pentru  formarea personalitatii  duhovnicesti  a omului nou, Calugarul - si cu darul lui Dumnezeu se ascute mintea si se smereste inima si nu stii de unde cunosti lucruri ascunse tie pana acum. Aici stii, ca omul smerit nu se vede niciodata smerit si fiecare are o masura de umilinta, care nu-i altceva decat o grozava arma de aparare impotriva duhurilor rele, ca este lucrarea darurilor date cu placere de mana Stapanului tau. Se descopera la nesfarsit posibilitati de viata curata si un fel de a fi prezent cu sufletul si de a simti asa cum spune Fericitul Augustin ca "Dumnezeu vrea sa-ti daruiasca mai multe bunatati decat ceri tu!" si esti indemnat spre o mare nadejde si cum spune Solomon: "Cine a nadajduit spre Domnul nu s-a rusinat!". Dar cea mai mare multumire o am catre nemarginita bunatate a lui Dumnezeu, ca ne-a dat de am cunoscut mijlocitoare pe Maica  Domnului,  aparatoarea  desavarsita a  vinovatilor. Spre a ne schimba viata ne trebuie numai o vointa tare si o incredere mare in  mila Maicii  Domnului si a atotputernicului ei ajutor. in manastire mi-am aprins sufletul de bucurie,  daruindu-ma rugaciunilor Maicii  Domnului, apararea neajunsa a noastra a celor slabi.

M-au numit paraclisier inca din primele zile. Acolo era o candela "neadormita" la Maica Domnului. Era mare criza de ulei, nu erau sosele si nu aveam ulei... Dimineata, cand deschideam usa de la Biserica si ma uitam daca mai arde candela... si cand vedeam ca arde, mergeam in genunchi de la usa de afara pana la candela, de bucurie ca nu s-a stins... nu-mi dadeau ulei si candela ardea noaptea si ziua... era lucrarea Maicii Domnului.

La manastire se vine cu-n dor mare, cum se spune -o nebunie pentru Hristos, de a te rastigni pentru El, de a suferi ocara, lovirea, prigonirea infrangerii marelui dusman, orgoliul, si se pazeste si se incearca sincer spre marea nadajduitoare a mantuirii, smerita smerenie si vei simti adevarata   libertate dorind sa-i iubesti cu adevarat pe toti.

Adica sa primesti umilinta, spinii coroanei Lui, cuiele, sulita si moartea pentru El. Nu este vorba de un dor omenesc, ca nu traim prin vedere, ci prin simtire. Este vorba de un dor de cruce si cruce inseamna sa duci ce nu-ti convine, cu drag, nu silit. Dorul acesta de a te rastigni pentru Hristos, gandindu-te ca a fost palmuit si insangerat. Cum ti-ar fi fost tie daca ai fi vazut scenele acestea? Ai fi fost nepasator? Faceai ceva in favoarea Rastignitului, ca sa-I usurezi suferintele? Iata, poti face acum... Asa iti vei usura patimile grozave si vei fi candva si undeva un mic mantuitor. Cand auzi ca-i pe viata si pe moarte, asta te sperie. Nu te gandesti ca in fond traiesti foarte bine, ai mancare la timp, ai somn la timp, dar ai venit la manastire sa fii mai mult sufletesc decat trupesc si mi se pare ca pe undeva o ducem mai mult trupeste, cum ne convine. Totul e sa faci ce nu-ti convine, pentru ca daca ai renuntat la tine in tot felul, in masura aceea vine Dumnezeu la tine. Sa nu se insele cineva ca se poate si altfel. Deci, dusmanul numarul unu in calea progresului tau duhovnicesc esti tu - renunta la tine! Te-ai lepadat de lume, ai intrat in manastire, dar leapada-te si de tine, frate, de mandria si de pretentiile tale. Scopul venirii la manastire nu este sa fac o legatura administrativa simpla sau falsa intre cel mai mare si mine. N-ar avea nici un scop duhovnicesc, ar fi o adunatura cu scopuri materiale si n-ar forma pe nimeni in sens de ridicare in sus cu harul lui Dumnezeu. Si ne smerim si pentru neamurile noastre. Sa va ganditi la lucrul acesta cand aveti ocazia sa va smeriti, ca o faceti si pentru fiecare din rudele voastre.

In ceea ce priveste relatiile intre vietuitori exista psihologic o dorinta la cate unul sa nu-l lase pe celalalt sa se ridice, doreste sa ramana la nivelul lui. Isi gaseste scuze in greselile celuilalt, se accepta in defecte unul pe altul si se imprietenesc - greseala mare. Tu ai o particularitate a ta, de ce   te-ai   nivelat   cu   acela   care   iti   da  motive   sa   te indreptatesti? Mergi dupa harul pe care-l ai tu. Daca poti, sa-i strecori si lui ceva, sa se imbunatateasca ... in tot cazul, daca nu poti, fii linistit ca ai nadejde de mantuire.

M-au intrebat la un interviu de ce m-am facut calugar? "M-am facut calugar sa ma iau la lupta cu Dumnezeu si sa-L birui".

E foarte indrazneata afirmatia... In Vechiul Testament se spune despre Iacov care se lupta cu Dumnezeu - si L-a biruit. Ce inseamna?

Omul este creat dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Omul este singura veriga de legatura intre Creator si creatie. I s-a incredintat marea raspundere sa raspunda de soarta creatiei. Daca am afirmat ca ma iau la lupta cu Dumnezeu, n-am folosit o figura de stil... Noi, cei care am venit la manastire, am implinit cuvintele Sfintei Scripturi. Sfantul Vasile cel Mare spune: "Care-i cuvantul cel mai de varf al Sfintei Scripturi sa-l pot ajunge?" si-l remarca Mantuitorul cand spune tanarului bogat: "Vrei sa fii desavarsit? Lasa-ti toate si vino dupa Mine!". Ai lasat toate, te-ai lepadat de lume, dar acum trebuie sa te lepezi si de tine! Omul in societate isi sustine voia sa poata rezolva problemele ce apar... in manastire trebuie sa ne taiem voia libera, deci cu cine te lupti? Cu Creatorul vointei libere! Teoretic e usor, dar practic?... Tot ce se spune despre om, ca poate sa se indumnezeiasca dupa har, eu am incercat si am vazut ca se poate. Unde ma gasesc, ma gasesc ca un om neputincios, dar sunt pe drum...A-ti taia voia inseamna sa te pierzi in ceea ce ai fost ca personalitate in lume si sa te regasesti in ceea ce este ingerul - de aceea ne numim cin ingeresc.

Si sfaturile mele pentru o serie intreaga de fii duhovnicesti care vin aproape zilnic sa-mi spuna ca vor sa plece la manastire sunt: nu te duci la manastire ca sa gasesti manastire, sa faci tu manastire! Prin felul de a asculta, prin staruinta de a-ti taia voia, prin maniera de a sti sa fii cuminte, tu faci manastire...Efortul de a-ti pastra curatia si saracia nu este atat de grozav, desi nu este usor pentru ca nu este vorba de a renunta tu singur; este vorba de atacurile dracesti cu mare ravna si mare "fierbinteala" si cu mare unitate cu draci sa te puna in situatia de a calca voturile calugaresti.

Taierea voii caracterizeaza varful Sfintei Scripturi care spune:"Vrei sa fii desavarsit?" - desavarsirea o da tocmai aceasta taiere a voii, care este extraordinar de mare lucru.

M-au numit profesor de educatie la manastirea Turnu. Si am anuntat subiectul pentru un an de zile la elevi: Despre Iisus Hristos. Dupa un trimestru au venit comunistii din Ramnicu-Valcea sa-mi schimbe subiectul sa nu mai predau pe Hristos, sa predau ALRUS, adica pe dracul. Si eu zic: "Cum? Nu se poate! Toata viata mea am luptat impotriva dracului si acum sa colaborez?" N-am primit. Cu nici un chip. Mi-am dat demisia. Staretul meu, Ghermano, era si el profesor, tot de educatie, dar la alte clase. Si el a primit sa colaboreze cu comunistii. Eram un baiat disciplinat, cand va zic "Staretul meu", va zic ca de un om mare, ca era staretul meu. Am fost sincer cu plecarea la manastire. Mi-am dat demisia de la Scoala. Nu mi-au primit-o. Mi-am dat a doua demisie. Nu mi-au primit-o. Imi dau a treia demisie, si nici nu ma mai intereseaza ca o primiti sau nu o primiti. Si nu m-am mai dus. Cu nici un chip. Pur si simplu Staretul m-a chinuit. M-a mutat din chilia unde eram cu fratii; sub cerdacul lui Mircea la Cozia, acolo unde pietrele erau mucezite din cauza Oltului, ca batea in ele. Eram fericit, va rog sa ma credeti. Dar eram si hotarat: "daca ma da afara ma duc in alta manastire, dar nu plec de voia mea!" Era o  mosie de  300  ha  pe care erau proprietare sase manastiri, printre care si Cozia, si se    situa la 2 km de Caracal in comuna Comanca.

Acolo trimiteau lunar cate un frate din manastire sa supravegheze mosia cu oamenii de la celelalte. in sfarsit, Staretul, ca sa scape de mine, el, care la inceput ma declarase un inger, acum eram un drac, m-a trimis acolo si m-am dus cu mare placere. in sfarsit, niste lucruri mi s-au intamplat acolo! Daca eu n-aveam in viata mea si astfel de intamplari... o frumusete de lucruri... dar cu suferinta! Fara jertfa nu se poate face nimic!

...M-am intalnit cu Parintele Gherontie Balan care mi-a sugerat sa caut sa ajung la Sihastria la Parintele Cleopa. M-am folosit de Parintele Cleopa dintr-un inceput, cand l-am vazut ca slujeste la Sfanta Liturghie incaltat in opinci ... eu, care doream o viata retrasa de modernism... De asemenea l-am apreciat intotdeauna pe Parintele Paisie Olaru. A fost foarte asezat, a fost un mare duhovnic. Zic mare, pentru ca avea o mare dreapta judecata. Nu se grabea sa se repeada la canoane, cand era vorba de marturisire. Avea o cumpanire sanatoasa. Nu se grabea sa respecte un duh al locului, care era foarte aspru in canonisiri. Cumpanea personal dupa om, dupa pocainta, dupa intensitatea inimii. Nu e vorba de a aplica canoanele asa cum sunt. Ele au elasticitatea lor. Chiar Sf. Vasile cel Mare in canonul 74, da aceasta   libertate  duhovnicului,   sa   aprecieze   personal penitenta care trebuie aplicata celor care se spovedesc. Nu-l interesa marturisirea in sine, canonisirea in sine, ci salvarea fiintei omenesti. Caci zice Sf. Ioan Gura de Aur: "Ani vrei sa-i dai? Nu! Vindeca-i rana!"Acesta este scopul. Sa-l ajuti sa se mantuiasca pentru ca Hristos, daca este vorba, nu a venit sa anihileze fiinta omeneasca, ci a venit sa o transfigureze. Nu se pune problema unei chinuiri pentru mantuire, ci a unei stari de prezenta continua, intr-o cautare a lui Dumnezeu cu inima...

Prin urmare, pe Parintele Paisie il caracteriza o foarte mare dreapta judecata si mai ales, il caracteriza iubirea fiilor duhovnicesti, cu care se identifica.

Imi amintesc cand am plecat (la putin timp dupa stabilirea in Sihastria) in asa-zisa pustie. Era o iarna foarte grea si eram frate de manastire, recunoscut de cei din obstea Sihastriei. In sfarsit am plecat intr-o forma foarte tainica, fata de ceilalti parinti. O zapada mare de tot, a nins 13 zile neintrerupt zi si noapte. Si la plecare Parintele Paisie mi-a dat 18 bucati de zahar.

Mai tarziu i-am scris Parintelui Cleopa de acele 18 bucati de zahar. Si mi-am pus de atunci problema mereu. De ce el mi-a dat zahar, cand Parintele Cleopa imi daduse o traista de pesmeti, ca singura mea hrana? Si sigur m-am gandit ca te mai si indulceste in amarul acesta al singuratatii, al pustiei - mai ales ca era si un moment foarte greu, era o zapada foarte mare. Si i-am spus Parintelui Cleopa si spun mereu, ca: aceste bucati de zahar nu s-au terminat nici acum!

Cand m-am dus la Sihastria sa-l vizitez, cu putin timp inaintea mortii, era in pat. Am fost anuntat ca vin si ca vreau sa-l vizitez. Statea intins in pat si am ingenuncheat ca sa fim la acelasi nivel. Nimic nu s-a spus atunci, nici macar "blagosloviti" unul altuia, ci mi-a zis: "Am pacatuit, sunt hot, sunt curvar, sunt mandru!" si a inceput sa-mi spuna la pacate dintr-o data, iar eu asistand la marturisirea acesta, am zis la randul meu: "Asa am facut si eu, asa am facut, asa am facut si eu...!" Asta a fost ultima noastra intrevedere. Pe Parintele Paisie il pomenesc cu multa placere. Nu a fost numai un simplu Parinte, ci a fost si un mare traitor, dragii mei. Sa purtam grija pomenirii lui.

- Unde ati primit tunderea in monahism?

Patriarhul era plecat. Si atunci l-au contactat telefonic: "il calugarim pe fratele Anghel?". "Calugariti-l imediat!". Si am spus: "Pe seama Manastirii Sihastria, nu pe a Manastirii Antim!". La slujba de tundere in monahism Parintele Sofian a citit rugaciunile si Parintele Benedict m-a tuns, iar nasul - Parintele Petroniu, pe care nu eu mi l-am ales, a tras la sorti numele de Arsenie.

Am sculptat niste cruci - mai facusem niste sculpturi - caci ma gandeam: "Sa-mi faca altul crucea de calugarie?". Si atunci am facut o cruce de calugarie exact ca a mea si Parintelui Petroniu. Eu, atunci, eram in serviciul Instiutului Biblic si ma ocupam de sculptura, si de grafica.

Fiind in biserica, in mantie, m-am dus la strana sa vad cand se sarbatoreste Sfantul Arsenie si l-am gasit pe 8 mai, o data cu Sfantul Apostol Ioan Evanghelistul. Dar ziua in care am fost calugarit era 26 septembrie: tot Sfantul Ioan Evanghelistul!

Diacon m-au hirotonit, la Calamfidesti, langa Radauti, iar preot - la o manastire de maici langa Botosani, la Gafton (pentru ca acolo era slujba arhiereasca). Hirotonia intru preot am primit-o exact la un an dupa calugarie, 26 septembrie 1950, ziua pomenirii Sfantului Ioan Evanghelistul, Apostolul iubirii. Lucrul acesta m-a incurajat foarte mult si nu l-am considerat fara semnificatie in marea raspundere preoteasca si calugareasca.

Un frate al meu dupa trup, dupa ce am fost calugarit si a vazut aspectul ceremonial de acolo, a venit la chilia mea si m-a intrebat asa:"Parinte, am voie sa mai vorbesc cu Sfintia ta?" El era mai mic decat mine ca ani si nu era invatat, era un baiat crestin, traitor. Si i-am raspuns: "Ai voie, dar sa tii cont ca eu nu prea am voie!"

- Ce amintiri v-au ramas de la "Rugul Aprins"?

Acolo,  la Antim,  se  discuta  foarte  mult despre rugaciunea   lui   Iisus.   Aveam  "Sbornicul"   adus   de   un ieromonah rus, Ioan Kulaghin. Noi ii spuneam "Ioan cel strain". Eram foarte influentati de el, caci era un mare traitor. Si mai era acolo un Parinte, Gheorghe Rosea, de asemenea mare  traitor,  care,     cand  a  vazut crucea de calugarie  pe  care  o  sculptasem,   a spus ca imi  da  un "Sbornic", numai sa-i fac si lui o cruce. I-am zis: "Nu iau nici un Sbornic, nu fac nici o cruce. Pentru ca nu   sunt de acord  cu  ce  se  discuta aici. 

Prea  multa  vorba  despre rugaciunea inimii.    Rosteste-o tainic si taci! Asta e tot. Pentru ce trebuie sa asteptati indicatii? N-ai simtit nici pana acum ca tu esti omul lui Hristos?" Si a venit un tanar la mine,   a  batut  la  usa   la  chilia   mea  si  a  zis smerit: "Saru mana, parinte! Vreau sa-mi dati si mie Sbornicul." Iar cartea nu exista decat in doua-trei exemplare in tot Bucurestiul. A aparut acum, dar atunci nu era de gasit. Iar eu ii zic: "Da, va dau cu placere!" Si am luat o pereche de metanii si i-am dat-o. Ii zic: "Poftiti! Taci si zi! Aceasta este Sbornicul!".Nu ignoram "Sbornicul", dar eram nitel pornit pentru a zice rugaciunea, pentru a o trai cu orice chip. Acesta a fost punctul meu de vedere: o tacere adanca inseamna o  rugaciune adanca! "Taci si zi!" Nu te va mantui faptul ca tu ai fost intr-o imprejurare induhovnicita cu exemple si cu citate extraordinare, nemaiintalnite, asa ca sa satisfaca numai ratiunea ta. Nu te mantuiesti! Asta este una din marile greseli care se face de catre lumea care si-a pus sincer problema: abandoneaza intr-o oarecare masura si nu tintesc cu orice chip la idealul cel mai inalt, cucerirea vesniciei in fiecare zi, in fiecare clipa daca se poate! Se multumesc cu realizari foarte mici, care de fapt nu sunt realizari. Pentru ca, daca nu esti stapan pe tine, n-ai o acoperire in ceea ce esti. Ca sa poti sa rezisti, trebuie sa fii sincer pe o pozitie de smerenie cu orice chip. Numai atunci poti sa lovesti cu orice chip pe draci si sa stai de vorba cu slabiciunile tale. Nu te poti realiza imediat, dar sa fii mereu pe pozitia de a lupta impotriva patimilor.

Si atunci am avut o intalnire, adica m-am dus la Parintele Daniil (Sandu Tudor), cu o treaba in chilia dansului. Statea in clopotnita. M-am dus acolo cu sfiala, ca il respectam noi toti, acolo, dar eram liberi, stiti. Eram Fratele Anghel atunci. Si mi-a spus asa: "Frate Anghele, plangi?" Zic:"E un lucru asa de mare ce ma indreptateste sa intreb: "Sfintia voastra plangeti?", "Da!" raspunde el. Zic: "Nu va suparati, sunteti mai putin ortodox!" Mi-am luat curajul sa vorbesc fata de un parinte care era o mare valoare. "Pentru ca nu stiti sa taceti, sa pastrati valoare Vesnica plansului dumneavoastra!". A tacut si mi-a facut o reclama ... pe-acolo, prin manastirea Antim si de-atunci ma numeau "Arsenie, omul lui Dumnezeu". Acum nu va mai spun ca toti oamenii aceia care erau divini, ce sa va mai spun, luati asa pe rand toti, ca erau destui: Parintele Benedict Ghius, Parintele Sofian, Petroniu, Parintele Agaton (Sandu Tudor) erau oameni de care te foloseai numai daca le vedeai miscarile, chiar daca nu asteptai nici un raspuns. Nu erau multumiti cu ce spun, se cunostea ca doreau sa spuna intr-un cuvant tot ce exista, tot ce se poate spune. Daca erai receptiv la astfel de patrundere a sufletului celui din fata ta, insemna ca Dumnezeu are pretentii de la tine, ca deja ai o mare raspundere. Punctul meu de vedere pe care l-am exprimat la Antim nu era de a teoretiza, ci era de a trai. Si am ramas cu el. Si astazi imi spun mie si altora tot asa.